Het sprekend mediumschap

Vanaf 1945 gaf Jozef trancelezingen en Vraag en Antwoord avonden in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam.

Na de bevrijding in 1945 begon een nieuwe actieve periode in het leven van Jozef Rulof: het sprekend mediumschap. Jozef trad in de openbaarheid via lezingen in grote steden van Nederland, met name Den Haag, Amsterdam en Rotterdam.
De eerste lezingen werden gehouden in het gebouw Diligentia in de Lange Voorhout 5 te Den Haag, vanaf 25 juli 1945. Hieronder ziet u de buitenkant van Diligentia en Jozef in Diligentia.
Vanaf 30 november 1945 sprak hij ook in Amsterdam, eerst in het gebouw Piccadilly in de Plantage Middenlaan 24 en daarna in het Cornelis Broerehuis in de Korte Leidschedwarsstraat 18 en in het Foresterhuis in de Sarphatistraat 8-10. De eerste lezing in Rotterdam ging door op 12 januari 1947 in het gebouw Luxor in de Kruiskade 10.
Tot half 1947 werden er voor elke lezing advertenties in dagbladen geplaatst en raambiljetten opgehangen. Er waren ook folders, met daarin het hele geplande jaarprogramma.
Jozef begon zowel in Den Haag als later in Amsterdam met een achttiental lezingen over zijn boek ‘De Volkeren der Aarde door gene zijde bezien’. In januari 1946 begon hij met delen uit de ‘Kosmologie’. Later nam hij het boek ‘Zielsziekten’ als leidraad. Na zijn reis naar de Verenigde Staten in 1946 ging hij verder met ‘Geestelijke Gaven’. Na zijn tweede Amerikareis in 1947 nam hij het boek ‘Maskers en Mensen’. In November 1951 behandelde hij opnieuw zijn boeken van de ‘Kosmologie’.
Naast de lezingen die over een omschreven thema handelen, gaf Jozef ook avonden waarop hij vragen van de aanwezigen beantwoordde.
Aanvankelijk werd er gestenografeerd tijdens de lezingen van Jozef. Al vrij snel werden de lezingen opgenomen met de ‘wire-recorder’. De opnames werden waarschijnlijk meerdere keren afgedraaid voor belangstellenden, en de inhoud werd op schrift gezet. Omdat het aantal draadrollen beperkt was, werden deze later weer opnieuw gebruikt voor andere opnames. Op een enkele van de bewaarde rollen zijn restanten van deze eerdere opnames tussendoor te horen.
In bezit van de stichting zijn een aantal draadrollen waarop 109 lezingen en Vraag en Antwoord avonden zijn opgenomen. Dit zijn onder meer 57 lezingen die gehouden werden in Diligentia in Den Haag. Die lezingen werden letterlijk uitgetypt en in boekvorm uitgegeven als de 3 delen van de ‘Lezingen’. Het gaat hier om 57 stuks 2 uur-spoelen met geluidsdraad.
Daarnaast zijn er 30 Vraag en Antwoord avonden van Jozef in het gebouw ‘Ken U Zelven’ aan De Ruijterstraat 39 in Den Haag. Die zijn letterlijk uitgetypt en uitgegeven als delen 2, 3 en 4 van de ‘Vraag en Antwoord’ boeken. Dit zijn 60 stuks 1 uur-spoelen met geluidsdraad. Hieronder een foto van ‘Ken U Zelven’ van de Theosofische Vereniging begin jaren 30:
Verder zijn er 22 Vraag en Antwoord avonden gehouden in de Sarphatistraat te Amsterdam. De uitgetypte versie van die avonden is uitgegeven als delen 5 en 6 van ‘Vraag en Antwoord’. Dit zijn 22 stuks 2 uur-spoelen met geluidsdraad.
Tot slot zijn er 33 oude grammofoonplaten met daarop de lezingen ‘De tempel der ziel’ en ‘Golgotha’. Beide lezingen zijn gehouden in 1945.
Er zijn ook lezingen die niet op geluidsband zijn opgenomen, maar waarvan de inhoud deels is bewaard. Daarbij is het gesproken woord samengevat of aangepast tot leesbare tekst. In deze categorie rangschikken we de eerste twee lezingen in Diligentia, een aantal artikelen in het blad ‘Evolutie’ en het boek Vraag en Antwoord Deel 1.
De tekst van de eerste twee lezingen is verspreid in brochurevorm. Het gaat om ‘De hemelen spreken’ op 25 juli 1945 en ‘Uw inwijding voor De Eeuw van Christus’ op 19 augustus 1945. U vindt deze tekst verderop.
In het tijdschrift ‘Evolutie’ dat de stichting uitgaf van 15 oktober 1946 tot oktober 1947, staan artikelen die ook een samenvatting kunnen zijn van uitgesproken lezingen. ‘Kan de Atoombom de Wereld vernietigen?’ staat in de editie van 1 December 1946. Op 28 November daaraan voorafgaand heeft Jozef een lezing gegeven met dezelfde titel. ‘Heeft de astrologie waarde voor den mensch?’ is een lezing op 2 en 3 Januari 1947. In Evolutie nr. 8 staat een artikel, waarin uitdrukkelijk wordt verwezen naar de lezing van 3 Januari. (‘De astrologie en haar beteekenis in de goddelijke schepping’). “De Universiteit van Christus” is een artikel in Evolutie van 15 Februari 1947. Op 26 Januari gaf Jozef deze lezing in Rotterdam. Verder is er nog het artikel ‘Het Kerstfeest in de Hemelen’.
Tenslotte zijn er de ‘Vraag en Antwoord avonden’ waarvan de inhoud in beknopte vorm bekend is. In het boek ‘Vraag en Antwoord’ deel 1 staan de ingekorte vragen en antwoorden uit de contactavonden in gebouw ‘Ken U Zelven’ in Den Haag gedurende twee winterseizoenen (1949-50 en 1950-51).
Vooraf aan de lezingen werd het ‘Panis Angelicus’ van Cesar Frank gespeeld, en na afloop ‘My Rosary’. Op de geluidsbanden staat Panis Angelicus in de uitvoering van de 78 toeren plaat van His Masters Voice D.B. 2914. Uitvoerenden: Beniamino Gigli tenor and the Berlin State Opera Orchestra conducted by Bruno Seidler Winkler.
Op de 30 Vraag en Antwoord avonden in Ken u zelve beantwoordde Jozef zelf de vragen uit het publiek. Over de 57 lezingen in Diligentia en de 22 Vraag en Antwoord avonden in Amsterdam zegt Jozef:
Ik ben dáár in trance, en hier ben ik wakker.
Vraag en Antwoord Deel 3, 1952
Die trance werd uitgelegd in het boek Geestelijke Gaven. De geestelijke leider van Jozef, meester Zelanus zegt over het spreken in trance:
Elk woord, dat ge uitspreekt, is door mijn concentratie tot stand gekomen.
De zinnen blijken inhoudsvol te zijn, het woord is aangevoeld en bezielend, door de warmte van ons betoog dalen we in al deze levens af en schenken het voor dit ogenblik al ons weten.
Geestelijke Gaven, 1943
Jozef zegt dat hij in ‘Ken U Zelven’ vragen beantwoordt door helderziendheid. Maar in trance beleven de meesters een gevoelseenheid met datgene waar ze over praten en vanuit die eenheid verklaren ze de levenswetten:
Dus ik ga hier dingen vertellen die ik zie, maar dáár krijg je de eenheid.
Want meester Zelanus, als hij zegt, ik ben met de maan bezig, dan ís hij de wet moederschap, vaderschap, maan, dan ontleedt hij die wet omdat zich dat in hem afspeelt, hij is één, en dan gaat hij zien en dan kan hij het zo verklaren.
Zo spreken de meesters.
Ik zíé hier.
Maar hun beleven eenheid.
Vraag en Antwoord Deel 4, 1952
Jozef legt uit dat hij die eenheid niet tijdens zijn eigen avonden kan beleven, want dan zou hij teveel gevoel voor het besturen van zijn lichaam verliezen:
Zou ik dat doen en kunnen?
Sla ik voor de grond, los ik op.
En in ene keer lig ik voor het vloertje.
Dus dan krijg je bewusteloosheid.
Want in mijn zien vergeet ik, verlies ik volkomen mijn gevoel en mijn bewustzijn.
Vraag en Antwoord Deel 4, 1952
Om in diepe trance te kunnen komen, heeft Jozef in zijn vorige levens eeuwen lang gebouwd aan dat vermogen, zodat het reactiveren van dat vermogen in het huidige leven in enkele jaren herhaald kon worden. Om die trance in dit leven op te bouwen, is eerst het genezend en schilderend mediumschap ontwikkeld:
Ik sta hier te zien en ineens zou ik voor de grond kunnen slaan, maar dat is zó gecontroleerd en zó opgebouwd; dat duurt ook eeuwen, of dat duurt eeuwen, maar dat duurde nu jaren.
Door honderdduizenden verschijnselen – door de trance voor het genezen, door de trance voor het schilderen, door de trance om uit te treden, en al die dingen meer – bouwde meester Alcar aan kosmisch goddelijk zien.
Vraag en Antwoord Deel 4, 1952
Meester Zelanus verklaart op een avond dat hij voor de trance nog gebruikmaakt van 25 procent gevoel van het medium voor het laten werken van het lichaam:
Dus, we gaan nu door vijfentwintig procent bewustzijn van degene die spreekt, die we gebruiken.
Die handen, die, dat lichaam moet toch leven?
En ik ben erbuiten.
Ik heb geen contact, we hebben geen contact.
We zijn niet één met het hart, met het bloed, met de zenuwcentra.
Vraag en Antwoord Deel 6, 1951
Er is een immense voorbereiding nodig geweest om tot dit spreken in trance te komen:
Alleen om nu te kunnen praten, moest hij de materialisaties, directe-stem, levitaties, apports, ál de fysische manifestaties, verschijnselen, wetenschap ... moesten wij door, want hij moest in de epileptische, fysische slaap.
En dan eruit.
Want élke zenuw moet vanavond spreken en reageren, zijn hart, zijn bloedsomloop moet ingesteld zijn op dit spreken; of er weigert iets, en dan krijgt u geen woord over uw lippen.
Vraag en Antwoord Deel 6, 1951
In het boek ‘Geestelijke Gaven’ wordt ook uitgelegd wat het verschil is tussen zelf spreken, spreken onder inspiratie en spreken in trance. Dit alles is voor een buitenstaander moeilijk tot niet waarneembaar, waardoor vele mensen twijfelen aan de trance of er niet in geloven dat Jozef in trance lezingen gaf. Hierover zegt Jozef dat het veel belangrijker is om te beoordelen wat er in zo’n trancelezing gezegd wordt:
En wat dan nog, meneer, wat dan nog, meneer, als u dan niet weet wie daar praat?
Wat dan nog, meneer; wát wordt daar verteld?
Vergelijk het eens met de wereld.
Wat dan nog, meneer, wat kan het u nou schelen of daar momenteel meester Alcar of meester Zelanus, of Christus, of Petrus, of Judas zou praten?
Meneer, het gaat om: hetgeen wat daar verteld wordt, hoort u op deze wereld nog niet.
Vraag en Antwoord Deel 3, 1952
Op de volgende pagina’s ziet u stills uit een filmopname tijdens een trancelezing in ‘Diligentia’.
Na afloop kon men boeken kopen en schilderijen bekijken: